ekofamiljens.blogg.se

Vi är en familj som försöker ha en miljövänlig och ekonomisk livsstil. Det bloggas om loppis, ekogrejer, familjeliv, inredning, snickarboden, trädgården samt lite mat och klimat. Följ oss gärna via Instagram Instagram Matbloggstoppen

Mindre plast i frysen?

Publicerad 2013-08-23 12:53:00 i Mindre plast och kemikalier,

 
 
Här är en riktigt svår nöt att knäcka!

Mycket går att frysa in i glaslådor och glasburkar. Tänk på att inte fylla ända upp och att låta burkarna svala ordentligt innan, jag brukar låta dem stå i kylen först. Fördelar är att man ser lätt vad som är i och att det finns många snygga burkar. Nackdel med glas kan vara upptiningen. Men det går att vända till en fördel om man har gott minne, låt burken tina långsamt i kylen för att ta tillvara på energin (det bildas kondens så ställ den på ett fat). Beroende på storlek borde det fungera att ta med en fryst burk till jobbet på morgonen och låta stå framme till lunch. Sylt, lunchlådor och barnmat går alltså fint att frysa i glasburkar. Rostfria matlådor fungerar också men inte någon längre tid då de inte är helt lufttäta, men veckans lunch är inga problem. 

Bär, svamp, kött och bröd då? Ja detta är det kluriga så att säga. Det finns miljövänliga påsar av olika organiska material som sedan är komposterbara (avfallspåsar, blöjpåsar och hundpåsar bland annat). Nackdelen är att de jag hittat är gjorda för att "andas", d.v.s. att släppa ut fukt. När man fryser in vill man tvärtemot bevara fukten. Jag har faktiskt inte lyckats hitta något lufttätt alternativ trots en del letande på olika svenska och engelska sajter. Men jag fortsätter att hålla ögonen öppna och skriver om jag hittar något. Har provat frysa in rabarber i en Biobagpåse (av majs,en mindre avfallspåse, virat runt så att det blev två lager). Det får bli ett test. Eftersom påsen inte är genomskinlig kom jag på den briljanta iden att skriva på en klädnypa. Jag har fryst in en del bär, kött m.m. i vanliga påsar. Det viktiga antar jag är att inte värma påsen i micron. Hoppas på att det dyker upp alternativ.

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2013-08-28 18:29:57

Tack för jättebra tips! Min man är skeptisk till att frysa in i glasburkar, men jag ska testa och så får han se att det fungerar :)

Svar: Tack själv och bara roligt om du gillar några av tipsen =) Hittills har det fungerat bra för oss med glas. Men använder som sagt fortfarande vanliga fryspåsar till bär m.m. Se bara till att inte fylla hela burken och att låta dem svalna.
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2013-12-25 19:57:35

Hej! Om ni inte lyckats hitta en lösning än, så tror jag att Ica Maxis fruktpåsar skulle funka. De är komposterbara (åtminstone där jag bor), och känns mer plastiga och mindre porösa än många andra påsar. De är ju inte till salu, men kanske går att deala till sig en rulle om man är snäll :-).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela