ekofamiljens.blogg.se

Vi är en familj som försöker ha en miljövänlig och ekonomisk livsstil. Det bloggas om loppis, ekogrejer, familjeliv, inredning, snickarboden, trädgården samt lite mat och klimat. Följ oss gärna via Instagram Instagram Matbloggstoppen

Plastbantning i köket, fler exempel

Publicerad 2013-08-15 15:00:00 i Mindre plast och kemikalier,

Vi har turen att ha många bra secondhandbutiker och loppisar i våra krokar. De är en guldgruva när det gäller köksredskap och liknande. Vi har kommit en bra bit på vägen men har ännu kvar vissa saker i plast. Allt blir svårt att ersätta, slickepott/gummiskrapa till exempel.

Tre bra tips:

Fasa ut plast, teflon och silikon.

Undvik plast markerade med siffran 3 (PVC) och 6 (PS). Sifffran 7 ska undvikas om plasten tros vara polykarbonat (PC). Den är ofta hård och genomskinlig. 

Värm inte mat i plastförpackningar eller på plasttallrikar (källa: Den onda badankan)

 
 

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2013-08-21 19:24:21

Hej! Tack för en fin blogg, som jag precis upptäckt via Instagram! Vi försöker så gott vi kan att plastbanta successivt, på alla ställen i huset. Men jag lyckas inte komma på ett bra alternativ till frysen, som nu när vi plockat 10 liter blåbär och vill frysa in? Finns det några alternativ till fryspåsarna? //Lina

Svar: Hej Lina, tack =) Har gått i några dagar och klurat på infrysning då en annan läsare också undrade. Precis provat frysa in i ett gäng nedbrytbara påsar jag hade men är osäker på hur lufttäta de är. Ska fundera vidare och se om jag hittar något, men hittils svårt... Ska ladda ihop till ett blogginlägg i frågan.
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: Mia

Publicerad 2013-10-18 21:13:00

Hej vill tacka för en otroligt bra blogg ni har.
Vill tipsa om att till bakning så använder jag slickepott/ Skrapa i bambu från http://www.laplandecostore.se tycker det känns tryggt att det är i antibakteriellt trä.
Nu blev jag ännu mer peppad att plastrensa i mitt kök precis startat resan mot en mer giftfritt hem.

Svar: Tack! Så roligt att kunna inspirera! Vi blir själva inspirerade hela tiden. Ja det känns så skönt att rensa. Tack för bra tips på slickepott, får nog bli en investering!
ekofamiljens.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela