ekofamiljens.blogg.se

Vi är en familj som försöker ha en miljövänlig och ekonomisk livsstil. Det bloggas om loppis, ekogrejer, familjeliv, inredning, snickarboden, trädgården samt lite mat och klimat. Följ oss gärna via Instagram Instagram Matbloggstoppen

Egen hemmagjord ekologisk nutella eller nötkräm

Publicerad 2013-09-26 17:25:00 i Recept och ätbart,

För några dagar sedan provade vi att göra hemmagjord nutella eller nötkräm. Blev riktigt stolta över resultatet som blev lite nyttigare än originalet, utan E-ämnen och ekologisk. 
 
Receptet ger ungefär två burkar
 
4 dl hasselnötter
0,75 gr socker
0,75 gr kokossocker 
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker eller ca 1 tsk vaniljpulver. 
En nypa salt
3-4 msk kokosolja eller mer för lösare konsistens. 
 
Rosta nötterna ca 10 min i 175 grader så skalen spricker. Lägg i handduk och rulla så att så mycket att skalen lossnar. Jag körde nötterna först i en matberedare och blandade i alla ingredienser. För att få en bättre konsistens körde jag även med stavmixer, kanske inte har bästa matberedaren. 
 
Smeten blir mjuk och fin. Stelnar lite mer i kylen så ställ fram innan om den ska vara bredbar. 
 






Kommentarer

Postat av: Solkatten

Publicerad 2013-09-28 20:00:36

Å vad bra! Min son vill ha nötkräm emellanåt och det vore trevligt att kunna göra en egen på äkta råvaror.

Postat av: Merit

Publicerad 2015-01-13 20:58:49

Jättebra recept! Yngste sonen avskyr allt vad nötter heter, men inte i den här formen! I alla fall så länge den får heta chokladkräm...

Svar: Vad roligt! Är snart dags för en ny omgång här.
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-18 23:10:31

Jag har kört detta recept två gånger redan - en favorit. Nu bytte jag ut socker och kokossocker mot 10 dadlar och 1 msk björksocker. Körde länge i matberedaren så det blev slätt. Gott!

Provar nog med enbart dadlar nästa gång.

Svar: Åh, tack för tips och vad roligt att du gillar receptet! Ska prova själv med en omgång med dadlar då jag har lite för många för tillfället. Hittade dadelsirap i lokala affären, tyvärr ej eko men köpte ändå. Ska se vad man kan hitta på med det 😀 så spännande med alla nya nyttigare produkter som kan ersätta socker.
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: Sahin

Publicerad 2015-05-16 12:00:45

Spännande. Detta ska jag prova :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela