ekofamiljens.blogg.se

Vi är en familj som försöker ha en miljövänlig och ekonomisk livsstil. Det bloggas om loppis, ekogrejer, familjeliv, inredning, snickarboden, trädgården samt lite mat och klimat. Följ oss gärna via Instagram Instagram Matbloggstoppen

Nopoo, balsammetoden, har gett mig bättre hår

Publicerad 2013-09-24 20:02:00 i Allmänt, Mindre plast och kemikalier,

Jag har inte använt schampo på nästan fyra månader. Min hårkvalite har varit dålig i många år och speciellt efter graviditeten med vår dotter. Något behövde göras.
 
I och med vår första utrensning i vinter av kemikalier i badrummet for bland annat schampon m.m. i väg. En kort period körde jag ekoschampo men slutade sedan. Håret anpassade sig på 2-3 veckor och jag har använt mig av Urtekrams balsam med ros eller lavendel bara. Det löddrar inte och man får massera ordentligt. Märkligt nog känner jag mig renare än någonsin! Använder sporadiskt ekologisk hårspray eller mousse. Min hårkvalite har blivit märkvärt bättre, dessutom fler hårstrån. Inga extra dyra piller, behandlingar eller dieter. Dessutom har jag helammat en stor del av tiden. Duschen och avloppet behöver inte rensas lika ofta, hårbotten ej torr och toppar ej fnasiga. Våga prova! 
 
I förra veckan provade jag dock ett speciellt schampo som jag tänker använda vid behov eller nån gång i månaden. Det är från Klockargården och i pulverform. Man blandar ut ca 1 msk i en halv dl vatten. Medlet består av bland annat krossade tvättnötter och fungerade super bra. Det kommer vara drygt och bra att ha! Till kroppen används en fast ekologisk tvål. Barnolja och tvål som raklödder. Ska efter tips prova mig på en inpackning i kokosolja, kan då vara skönt med schampo efter.  Sammanlagt betydligt mindre kemikalier i badrummet! 



Kommentarer

Postat av: emmy

Publicerad 2013-09-25 08:30:26

Vad spännande det lät! Jag har testar hur många nopoo-metoder som helst, men inget funkar särskilt bra särskilt länge. Mitt hår blir skinande rent med bikarbonat/ÄCV, men väldigt torrt och trassligt. Tvål (typ aleppo eller black soap) är en mardröm, ägg tvättar rent men håret blir torrt och luktar konstigt, indiska tvättpulver (nåt liknande det du köpte, kan man anta) funkar sådär. Balsammetoden funkar ganska bra, men bara ett par veckor i stöten sen blir håret övermättat på något vis. Plus att till mitt ganska långa hår går det åt oförsvarbart stora mängder balsam.
The search continues!

Svar: Tack för tips! Ska bli intressant att följa dina experiment :) Kan ju tänkas att jag också får byta metod efter ett tag. Har också upplevt ibland att håret -endast topparna- kan kännas mättade så som du beskriver. Därför var det skönt att få tvätta dem. Som sagt roligt att roligt att läsa hur andra gjort.
Mvh Ekofamiljen
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: marina

Publicerad 2013-09-26 12:08:41

Tack för tipset. Jag har tvättat håret i miljövänligt schampo och avkok från tvättnötter, men funderar nu även på denna metod!

Postat av: Solkatten

Publicerad 2013-09-26 15:31:30

Jag gör numera eget schampo som är skonsamt för både håret och miljön. Håret behöver inte tvättas lika ofta längre och är inte lika sprött. Läs på: http://miljotankar.blogspot.se/2013/04/om-har-och-schampo.html

Postat av: Anna-Carin

Publicerad 2013-10-18 08:12:14

Vilken fin blogg ni har! :) Jag slutade med schampo för 2,5 år sedan, har provat lite olika etoder efteråt. Äggschampo har varit det bästa tills nu när jag hittat Aleppotvål, det är grymt, och en tvål räcker för evigt nästan. Sköljer också med äppelcidervinäger/kallt vatten efteråt. Använder lite vanlig matolja eller kokosolja som leave-in om det ser risigt ut. En dålig hårdag nu är 1000 ggr bättre än en bra hårdag med schampo :)

Svar: Tack, roligt att läsa om dina erfarenheter! Låter absolut spännande med Aleppotvål, det ska jag köpa så småningom. Antar att hela familjen kan använda den. Får även prova m äppelcidervinäger, hört av flera att det ska fe fin glans. Kokosolja verkar verkligen va bra till allt! :)
ekofamiljens.blogg.se

Postat av: stina f

Publicerad 2013-10-18 16:25:59

Bra blogg detta är!! Har också helt slutat med schampo. :)

Svar: Tack vad kul att höra! Intressant sida! :)
ekofamiljens.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela